De kleine scherptediepte bij macro’s speelt niet altijd in je voordeel. Maar dankzij digitale technieken kan je flirten met de natuurwetten en een overvloed aan detail aan je beelden toevoegen. Zowel bij opname als in bewerking achteraf valt heel wat te corrigeren. Meer weten? Lees vooral verder!
Artikel verschenen in Shoot nr 81.
Meer beeldinhoud zonder te kleine weergave van onderwerp, zoals bij een groothoekopname. Bovendien krijgt de resolutie van je beeld een flinke boost, je hebt er plots een grotere megapixelcamera bij.
Slechts twee van de voordelen om je landschappen in panorama’s te fotograferen. Mits enkele puntjes in acht te nemen helemaal niet zo moeilijk.
Artikel verschenen in Shoot nr 77
De kwaliteit van een superprime en de veelzijdigheid van een technische camera, zo kan je het fotograferen met tilt-shift objectieven omschrijven. Bovendien kan je vrij van parallax en vervormingen panorama’s schieten en zo de megapixels van je camera een flinke boost geven. Nieuwsgierig? Lees vooral verder!
Artikel verschenen in Shoot nr 80.
Nergens in ons landje beleef je de winter zo intens als in de Hoge Venen. Door zijn ligging is de kans op vorst hier het grootst. Bovendien is er een grote afwisseling aan landschappen, zodat je bij alle weersomstandigheden als fotograaf nooit teleurgesteld huiswaarts keert.
Artikel verschenen in Shoot nr 76.
Tussen de overgang van land en zee ligt een boeiend, immer wijzigend landschap, het strand. Tweemaal per dag wordt het overspoeld door een opkomende en terugtrekkende zee. In elk seizoen en bij elk weertype zijn hier boeiende platen te schieten. Hoe? Kijk en lees vooral verder!
Artikel verschenen in Shoot nr 72
Als er één plek is waar je je fotografisch volledig kan uitleven, dan is het wel het bos. Noem het gerust een zijtak van landschapsfotografie, maar dan met bomen als onderwerp. Storende menselijke elementen zijn er nauwelijks en in nagenoeg alle lichtomstandigheden kan je in het bos sfeervolle beelden maken.
Artikel verschenen in Shoot nr 70- maart 2019
Het maken van macro-opnames vergt niet enkel het uiterste van fotograaf en materiaal. Tijdens de opname zijn er bovendien allerlei stoorfactoren die je beeld volledig kunnen verknoeien.
Een opname met een bewogen en dus onscherp beeld is een van deze factoren. Tenzij dit met creatieve bedoelingen is natuurlijk. Het brengt ons meteen tot de hoofdoorzaak van mislukte opnames, namelijk bewegingsonscherpte.
3.4 Macro objectieven
Uiteindelijk kan niets tippen qua gebruiksgemak en beeldkwaliteit aan een macrolens. Waarin verschilt deze nu van een gewoon objectief?
3. Materiaal
Er zijn een aantal mogelijkheden om tot het bereik van macro-opnames te komen. We zetten ze hier even op een rijtje:
*Omkeerring
* Voorzetlenzen
* Tussenringen of balg
* Macro objectief
We behandelen eerst de mogelijkheden om beelden te maken zonder een macro objectief.
Daarna wordt de macrolens besproken in het vervolg op dit deel.
1. Inleiding
De tak van de fotografie die doorgaans voor boeiende resultaten zorgt is wel de macrofotografie. Immers, details die anders voor het oog verborgen blijven worden in vol ornaat aan de toeschouwer getoond. Het is aan de fotograaf die door zijn artistieke inbreng en kennis van techniek dergelijke beelden weet te creëren dat zijn publiek boeit en verwondert.
https://mds-natuurfotograaf.be/nl/artikels-natuurfotograaf-marc-de-schuyter#sigProIdb93989fb22
>
Wie al wat langer meedraait in de fotografie weet instinctief dat het diafragma samen met de sluitertijd en de iso-instelling je belichting bepaalt.
Praktisch is het diafragma een regelbare cirkelvormige opening dat in het optisch midden van je objectief zit. Het zijn een aantal elkaar overlappende metalen lamelletjes die over elkaar draaiend een steeds kleinere veelhoekige opening vormen. Verkleint de opening dan kan er minder licht door naar de sensor en omgekeerd.
6. Scherptediepte met tilt, de theoretische verklaring
Grafisch kan echter al heel wat verduidelijkt worden zodat aan de hand van enkele figuurtjes heel wat beschrijving achterwege kan blijven.
5. Eigen ervaringen
Al vele jaren speelde ik met het idee om een T&S lens aan te schaffen. Hoewel ik al lang een Contax balg bezit met tilt& shift mogelijkheden voor macro’s, is een objectief in het veld toch iets praktischer.
3. Corrigeren van vallende lijnen
Deze eigenschap is veel eenvoudiger te verklaren. Als je een hoog onderwerp zoals een boom of een gebouw helemaal wil fotograferen is het vaak zo dat de bovenzijde niet in je beeld past. Om wel alles in beeld te krijgen dien je dus de camera naar boven te kantelen. Daardoor wordt de bovenkant van je onderwerp kleiner afgebeeld dan de onderkant en lijkt alsof het "achterover" valt.
Voorwoordje
Een gegeven dat bij veel fotografen nogal wat vraagtekens oproept zijn de tilt en shift objectieven. We wagen ons aan een poging om een en ander duidelijk te maken. In vier deeltjes opgedeeld wordt de stof aan u geserveerd, opgesmukt met de nodige illustraties en beeldmateriaal.
Zoals steeds weer enkele warmmakers:
1. Inleiding
Wat is nu beter geschikt dan het formaat van een panorama om de grootsheid of weidsheid van een landschap weer te geven? Uiteraard spreken we hier over het fotograferen van landschappen. Een voorbeeldje?
Welk type fotograaf ben je? Deze vraag werd ooit eens gesteld in een artikel waarvan ik helaas de bron kwijt ben. De fotograaf in kwestie had het echter volledig bij het rechte eind. Uiteraard bepaalt het onderwerp dat we willen vastleggen in grote mate naar welk brandpunt we willen grijpen in de rugzak.
Als er nu een onderwerp is dat ik echt kan aanbevelen aan de voorzichtig beginnende natuurfotograaf, dan is het wel de paddenstoel. In het juiste seizoen hoef je niet eens een grote inspanning te doen om ze te vinden. Een voorbeeldje om je warm te maken? Ziehier een klassieker onder de paddenstoelen, de vliegenwzwam, vergezeld van enkele companen.